Přihlášení Zavřít
Zadejte Vaše mobilní číslo, a poté vyplňte jednorázový kód, který Vám pošleme v SMS.
Tato e-kniha je dostupná ve formátech:
ePUB Mobi PDF
Dostupnost formátů zavisí na vydavateli. E-knihy mají velikost od 1 MB do 30 MB.
Vydavatel: Grada
Vydáno: 2024
Jazyk: český
Počet stran: 192
Kniha vás seznámí s historií liberecké strojírenské továrny Ch. Linser, která na počátku 20. století vyrobila jako první v Rakousku-Uhersku automobil – voiturettu se čtyřválcovým motorem. Výroba motocyklů a automobilů trvala ve firmě jen krátce, ale dále spolupracovala s řadou automobilových podniků a po válce se stala slévárnou n. p. LIAZ.
Sever Čech se v průběhu 19. století rozvinul do bohaté průmyslové oblasti s centrem v Liberci. Vedle stěžejního textilního průmyslu se začal záhy rozvíjet i obor strojírenství. Mezi důležité podniky se v tomto odvětví vypracovala i firma Christian Linser. Její zakladatel přišel jako mědikovecký tovaryš do Čech z Tyrolska a usadil se roku 1858 v Liberci, kde z malé dílny vybudoval významnou továrnu, která vyráběla různé kotle a rozvodná zařízení pro textilní a potravinářský průmysl. Vedle této výroby se zabývala i hasičskou technikou.
Roku 1896 vstoupil do vedení firmy Christianův syn Rudolf Linser, technicky vzdělaný mladý člověk, který se již v 90. letech 19. století zabýval otázkami motorismu. Pod jeho vedením na počátku 20. století firma začala vyvíjet a vyrábět motocykly a na přelomu let 1905 a 1906 vyšel z konstrukční dílny podniku první automobil – voituretta, ve své době první vůz se čtyřválcovým motorem v celém Rakousku-Uhersku. I když výroba motorových vozidel u Linserů skončila v roce 1907, slévárenská větev závodu se vyvinula do podoby důležité slévárny pro motoristický průmysl nejen v Čechách, ale i v Rakousku a Německu.
Hospodářská krize třicátých let ukončila podnikání Linserů v Liberci a po skončení druhé světové války byla rodina odsunuta nejdříve do Německa a následně se vrátila do Tyrol, kde se již osmdesátiletý Rudolf Linser stále zapojoval do motoristického dění. V centru pozornosti této knihy je však podíl firmy Ch. Linser na počátcích motorismu v Čechách v prvních letech dvacátého století.